Algemene voorwaarden

Hoofdstuk 1: Definities

Algemene Voorwaarden
De onderhavige algemene voorwaarden.

Centraal Security
Eenmanszaak Centraal Security ingeschreven in het handelsregister onder nummer 75017598.

Dienst(en) of Dienstverlening
Alle dienst(en) en/of werkzaamheden die Opdrachtnemer verricht ten behoeve van en/of overeengekomen met de Opdrachtgever.

Object(en)
Het pand, perceel of bedrijfsterrein, inrichting, complex of installatie zoals opgenomen in de Overeenkomst waarop de Diensten betrekking hebben.

Opdrachtgever
De in de Overeenkomst genoemde Opdrachtgever.

Opdrachtnemer
Centraal Security zijnde het bedrijf dat de Dienst(en) dan wel advies en/of overige bijkomende werkzaamheden aanbiedt en aflevert.

Overeenkomst
De overeenkomst van opdracht tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever ten behoeve van het leveren van Diensten waarvan deze voorwaarden deel uitmaken.

Partij(en)
Opdrachtgever en Opdrachtnemer.

Medewerker(s)
Iedere natuurlijke- of rechtspersoon al dan niet in dienst bij Opdrachtnemer, die door of namens Opdrachtnemer worden ingezet bij de uitvoering van de overeengekomen Diensten. Onder Medewerker(s) wordt in ieder geval verstaan (niet limitatief): personeel, stagiaires, uitzendkrachten, ZZP’ers.

Sleutels
Sleutel(s), keycard(s), afstandsbediening(en) en alle andere mogelijke middelen die Opdrachtgever aan Opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld en waarmee toegang tot een Object kan worden verkregen.

Vergoeding
De Vergoeding die Opdrachtgever aan Opdrachtnemer dient te voldoen voor de overeengekomen Diensten.

Hoofdstuk 2: Algemene bepalingen

Artikel 1: Toepasselijkheid

1.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en Diensten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, tenzij van deze voorwaarden door Partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken. Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op alle buitencontractuele relaties tussen Partijen en zijn ook van toepassing op alle stadia die aan het sluiten van een Overeenkomst voorafgaan en op de Diensten die vóór het sluiten daarvan door Opdrachtnemer zijn verricht.

1.2 Opdrachtnemer wijst de toepasselijkheid van eventueel door Opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden uitdrukkelijk van de hand.

1.3 In geval van (ver)nietig(baar)heid van één of meerdere bepalingen in de Algemene Voorwaarden blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. Partijen treden alsdan in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigbare bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

Artikel 2: Offertes, aanbiedingen en totstandkoming Overeenkomst

2.1 Alle offertes en aanbiedingen – waaronder in deze Algemene Voorwaarden tevens wordt verstaan een nog niet door Opdrachtnemer getekende overeenkomst van opdracht – van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, ook indien daarin een termijn is opgenomen ter aanvaarding daarvan.

2.2 Opdrachtnemer kan niet aan haar offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

2.3 Bij een samengestelde offerte of aanbieding is Opdrachtnemer niet verplicht om slechts een gedeelte van de Diensten uit te voeren voor het voor dat deel geoffreerde tarief. De in een samengestelde offerte of aanbieding vermelde tarieven zijn gebaseerd op integrale aanvaarding van de offerte of aanbieding.

2.4 De Overeenkomst komt tot stand nadat deze door beide Partijen is ondertekend dan wel indien Opdrachtnemer met de Dienstverlening is aangevangen. Onder het aanvangen van de Dienstverlening wordt mede begrepen de situatie waarin Opdrachtnemer reeds voorbereidingen heeft getroffen, investeringen heeft gedaan of kosten heeft gemaakt teneinde de Overeenkomst uit te kunnen voeren.

2.5 In geval een Overeenkomst tot stand komt met meerdere Opdrachtgevers zijn zij allen jegens Opdrachtnemer hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel aan verplichtingen dat uit de Overeenkomst voortvloeit.

Artikel 3: Omvang van de Diensten

3.1 Opdrachtnemer is niet verplicht andere instructies van Opdrachtgever op te volgen dan die welke zijn opgenomen in de Overeenkomst. Indien Opdrachtgever tijdens de Diensten aan Opdrachtnemer instructies geeft, die niet zijn opgenomen in de Overeenkomst en die leiden tot een wijziging en/of beïnvloeding van de Dienstverlening, dan is uitsluitend Opdrachtgever verantwoordelijk voor alle gevolgen die uit deze instructies voortvloeien en dient hij Opdrachtnemer daarvoor schadeloos te stellen en daartegen te vrijwaren.

3.2 Opdrachtgever stelt Opdrachtnemer in de gelegenheid om de Overeenkomst uit te voeren onder condities die voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en andere overheidsvoorschriften. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle informatie en (hulp)materialen, waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Opdrachtnemer worden verstrekt. Indien Opdrachtgever niet tijdig aan deze verplichting voldoet, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten, te beëindigen en/of de extra kosten die voortvloeien uit de nalatigheid van Opdrachtgever, waaronder kosten van het door Opdrachtnemer zelf verkrijgen van die middelen, volgens de bij Opdrachtnemer geldende tarieven aan Opdrachtgever in rekening te brengen.

3.3 Opdrachtgever zorgt op locatie altijd voor de in redelijkheid gewenste faciliteiten. Deze omvatten in ieder geval communicatiemiddelen, voldoende verwarming, verlichting, stroomvoorziening, toiletvoorziening, telefoon, brandblusapparatuur en een EHBO uitrusting.

3.4 Het staat Opdrachtnemer vrij om bij de uitvoering van (onderdelen van) de Overeenkomst (niet bij haar in dienst zijnde) derden in te schakelen. De toepasselijkheid van de artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

3.5 Opdrachtgever mag om vervanging van de tewerkgestelde Medewerker(s) verzoeken, maar het is uitsluitend Opdrachtnemer die naar eigen goeddunken bepaalt welke maatregelen naar aanleiding van een dergelijk verzoek zullen worden getroffen. Verzoeken van Opdrachtgever om vervanging van een betreffende Medewerker dienen schriftelijk te worden ingediend onder vermelding van de reden(en).

3.6 Opdrachtnemer verbindt zich de door haar te verrichten Diensten en werkzaamheden naar beste vermogen te verrichten met inachtneming van de van overheidswege gestelde eisen voor particuliere beveiligingsorganisaties. In dit kader is uitdrukkelijk sprake van een inspanningsverbintenis en niet van een resultaatsverbintenis.

3.7 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor de veiligheid van de door haar beveiligde Objecten. Opdrachtnemer garandeert op geen enkele wijze dat de door haar geleverde Diensten, verliezen en/ of schade bij de Opdrachtgever zullen voorkomen.

Artikel 4: Duur en beëindiging Overeenkomst

4.1 Een Overeenkomst voor bepaalde tijd wordt na afloop van de overeengekomen periode geacht te zijn verlengd onder gelijke voorwaarden en voor eenzelfde periode als die initieel is overeengekomen en vervolgens telkens weer met eenzelfde periode. De Overeenkomst wordt niet verlengd indien uiterlijk drie (3) maanden voor de datum van de afloop van de periode door Opdrachtgever per aangetekende brief is opgezegd.

4.2 Opdrachtgever kan een Overeenkomst voor onbepaalde tijd tegen het einde van ieder kalenderjaar bij aangetekende brief opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van zes (6) maanden.

4.3 Opdrachtnemer is gerechtigd de Overeenkomst onmiddellijk geheel of gedeeltelijk te beëindigen, indien:

a. Opdrachtgever in verzuim geraakt met betrekking tot de nakoming van één of meerdere op haar rustende verplichtingen jegens Opdrachtnemer;

b. Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling wordt verleend, dan wel op enigerlei andere wijze Opdrachtnemer gerede grond geeft voor de nakoming van de op Opdrachtgever rustende verplichtingen te vrezen;

c. Opdrachtgever Opdrachtnemer gerede grond geeft te vrezen voor de veiligheid, gezondheid of andersoortige gerechtvaardigde belangen zijdens een Medewerker en dit gerechtvaardigde belang onmiddellijke beëindiging van de Overeenkomst vereist;

d. De aan Opdrachtnemer verleende vergunning op grond van de Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus wordt ingetrokken dan wel niet wordt verlengd.

4.4 Indien Opdrachtnemer op grond van voorgaand artikellid de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk beëindigt, komt de Opdrachtgever ter zake geen recht op nakoming, schadevergoeding, opschorting, verrekening of andersoortige aanspraken toe, behoudens het geval zulks naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. Opdrachtnemer is in de gevallen zoals in het voorgaande artikellid beschreven tevens gerechtigd aanvullende zekerheden van de Opdrachtgever te verlangen en gerechtigd in afwachting daarvan nakoming van de op Opdrachtnemer rustende verplichtingen op te schorten.

4.5 Indien Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk aan diens verplichtingen voldoet welke voortvloeien uit deze Algemene Voorwaarden of de met Opdrachtnemer gesloten Overeenkomst, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst, of een gedeelte daarvan die nog moet worden uitgevoerd, zonder ingebrekestelling en zonder dat rechterlijke tussenkomst is vereist, al dan niet gedeeltelijk, te ontbinden. Onverminderd het recht van Opdrachtnemer op vergoeding van eventueel verlies, winstderving en andere schade die als gevolg van die tekortkoming is ontstaan of nog zal ontstaan,

Artikel 5: Vergoeding

5.1 De door Opdrachtnemer gehanteerde tarieven zijn exclusief BTW en exclusief eventuele andere belastingen of heffingen en eventuele in het kader van de Overeenkomst te maken kosten, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

5.2 Het wijzigen van de opgegeven tarieven wordt, ook na het sluiten van de Overeenkomst, door Opdrachtnemer uitdrukkelijk voorbehouden. Nadat Opdrachtnemer Opdrachtgever van deze wijziging schriftelijk in kennis heeft gesteld is het nieuwe tarief onmiddellijk van kracht.

Artikel 6: Betaling

6.1 Betaling van de aan Opdrachtnemer verschuldigde Vergoeding moet, zonder verrekening en/of opschorting, plaatsvinden binnen veertien (14) dagen na factuurdatum. Deze termijn is fataal. Bezwaren tegen facturen dienen door Opdrachtgever binnen vijf (5) werkdagen na de factuurdatum schriftelijk aan Opdrachtnemer kenbaar gemaakt te worden. De ingediende bezwaren schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

6.2 Indien Opdrachtgever verzuimt binnen voornoemde termijn aan haar betalingsverplichtingen te voldoen, is zij van rechtswege in verzuim en is Opdrachtnemer gerechtigd een vertragingsrente van 2% per maand in rekening te brengen die ingaat op de vervaldatum van betreffende factuur, onverminderd de overige aan Opdrachtnemer toekomende rechten en kosten ter verkrijging van voldoening. De buitengerechtelijke kosten worden geacht tenminste 15% van het totaal verschuldigde bedrag te belopen met een minimum van € 500,-. Indien Opdrachtgever een natuurlijk persoon is dan wordt de vergoeding voor de buitengerechtelijke incassokosten berekend volgens het Besluit vergoeding buitengerechtelijke incassokosten.

6.3 Indien Opdrachtgever een factuur van Opdrachtnemer niet binnen veertien (14) dagen na factuurdatum betaalt, heeft Opdrachtnemer tevens het recht haar werkzaamheden per direct op te schorten. Indien sprake is van opschorting zullen de werkzaamheden worden hervat zodra Opdrachtgever volledig aan de verplichtingen heeft voldaan.

6.4 Opdrachtnemer heeft het recht om in afwijking van de overeengekomen betalingstermijnen een voorschot te verlangen ter hoogte van tweemaal de laatst verzonden termijnfactuur, indien zulks ter beoordeling van Opdrachtnemer gerechtvaardigd is.

6.5 Betalingen door of namens Opdrachtgever strekken allereerst tot voldoening van de verschuldigde rente, daarna tot voldoening van de verschuldigde extra kosten, waaronder buitengerechtelijke kosten en tot slot tot voldoening van de hoofdsom.

Artikel 7: Aansprakelijkheidsbeperking

7.1 Opdrachtnemer is jegens Opdrachtgever of derden uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, die het gevolg is van grove nalatigheid van en/of opzettelijk foutief handelen door Opdrachtnemer en/of van diens Medewerker(s) en alleen voor zover deze aansprakelijkheid wordt gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering van Opdrachtnemer zoals die geldt op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis.

7.2 Opdrachtgever staat ervoor in adequaat te zijn verzekerd tegen diefstal, inbraak en vernieling. Indien schade is ontstaan bij Opdrachtgever zal deze eerst zijn verzekering aanspreken alvorens de schade op Opdrachtnemer te verhalen.

7.3 Aansprakelijkheid voor door Opdrachtgever geleden indirecte of gevolgschade, met inbegrip van – maar niet uitsluitend – gederfde winst, gemiste omzet, schade door bedrijfsstagnatie en gemiste besparingen, wordt uitgesloten.

7.4 Voor schade die het gevolg is van de omstandigheid dat Sleutels, die in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer zijn toevertrouwd, door Opdrachtnemer zijn kwijtgeraakt, is de aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag van € 1.250,- per gebeurtenis, met een maximum van € 5.000,- per kalenderjaar.

7.5 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade indien Opdrachtnemer de klacht van Opdrachtgever niet binnen acht (8) dagen, nadat de oorzaak van deze klacht, althans mogelijke aansprakelijkheid, door de Opdrachtgever werd geconstateerd (of naar redelijkheid geconstateerd had kunnen worden), schriftelijk heeft ontvangen. Indien Opdrachtgever deze kennisgeving niet binnen acht (8) dagen aan Opdrachtnemer doet, is Opdrachtnemer niet verplicht om welke vergoeding dan ook met betrekking tot deze klacht, althans mogelijke aansprakelijkheid, te voldoen. In dit kader is uitdrukkelijk sprake van een vervaltermijn.

7.6 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van aanspraken van derden jegens Opdrachtnemer inzake het verlies van of schade aan Objecten, zaken of personen.

7.7 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle vorderingen uit product- en milieuaansprakelijkheid en vorderingen welke voortvloeien uit de oneigenlijke inzet van medewerkers door Opdrachtgever en de daaruit voortvloeiende schade.

7.8 Voor zover de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is beperkt of uitgesloten, gelden deze beperkingen en/of uitsluitingen tevens ten behoeve van (niet bij Opdrachtnemer in dienst zijnde) ondergeschikten van Opdrachtnemer en ten behoeve van derden (en hun ondergeschikten) waarvan Opdrachtnemer zich bij de uitvoering van de Overeenkomst bedient.

Artikel 8: Geheimhouding

8.1 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk indien dit door een Partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De door Opdrachtnemer medegedeelde tarieven en het tussen de Partijen aangaan van de Overeenkomst geldt in ieder geval als vertrouwelijk. Hierover wordt, zonder schriftelijke toestemming van de andere Partij, op geen enkele wijze, waaronder ook niet via social media, gecommuniceerd.

8.2 Opdrachtgever staat ervoor in dat zij aan de vereisten voldoet die gesteld worden in de toepasselijke wet- en regelgeving inzake de bescherming van privacy, zoals maar niet uitsluitend, de Algemene verordening gegevensbescherming. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer, althans stelt haar schadeloos voor eventuele aanspraken door derden tot schadevergoeding of anderszins wegens de verwerking of andersoortig gebruik van door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde (persoons) gegevens.

Artikel 9: Medewerkers

9.1 Opdrachtnemer selecteert de Medewerker(s) voor de uitvoering van de Overeenkomst aan de hand van de door Opdrachtgever verstrekte inlichtingen. Daarbij wordt rekening gehouden met de eisen in de Overeenkomst en de wet- en regelgeving die daarop van toepassing is. Binnen deze kaders is de keuze voor Opdrachtnemer geheel vrij.

9.2 Als een Medewerker van Opdrachtnemer moet worden ingewerkt en/of ten behoeve van de werkzaamheden voor Opdrachtgever een opleiding moet volgen, dan komen de opleidings- en personeelskosten daarvan volledig voor rekening van Opdrachtgever.

9.3 Per aanvraag tot levering zal tenminste een periode van 3 uren aaneengesloten per ingehuurde Medewerker worden gefactureerd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

9.4 De Medewerker zal tijdens de Dienstverlening een uniform van Opdrachtnemer dragen, tenzij met Opdrachtgever nadrukkelijk anders is overeengekomen en wettelijke bepalingen zich daartegen niet verzetten.

9.5 Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de Overeenkomst tussen Partijen en binnen drie jaren na afloop daarvan geen Medewerker(s) van Opdrachtnemer in dienst nemen en/of door Medewerker(s) van Opdrachtnemer werkzaamheden voor hem of derden laten verrichten, die in de daaraan voorafgaande periode van één jaar werkzaam zijn geweest bij of als derde ingeschakeld zijn door Opdrachtnemer, zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, op straffe van een direct opeisbare boete van € 10.000,00 per overtreding, vermeerderd met een bedrag van € 1.000,00 voor iedere dag dat de overtreding van dit artikel voortduurt, onverminderd het recht van Opdrachtnemer op volledige schadevergoeding.

Artikel 10: Intellectueel eigendom

10.1 Onverminderd het overigens in deze Algemene Voorwaarden bepaalde behoudt Opdrachtnemer zich de rechten en bevoegdheden voor die Opdrachtnemer toekomen op grond van haar intellectuele eigendomsrechten zoals deze onder meer voortvloeien uit de Auteurswet.

10.2 De intellectuele eigendomsrechten op de door Opdrachtnemer verstrekte bescheiden, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, beschrijvingen, tekeningen, handboeken en handleidingen blijven eigendom van Opdrachtnemer. Bovengenoemde zaken zijn uitsluitend beschikbaar gesteld om te worden gebruikt door Opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.

10.3 Alle door of bij Opdrachtnemer gegenereerde, geregistreerde, ontvangen en opgeslagen informatie, gegevens, data en signalen behoren toe aan Opdrachtnemer. Opdrachtnemer kan hier binnen de geldende wet- en regelgeving vrijelijk over beschikken.

10.4 Indien Opdrachtgever aan Opdrachtnemer informatiedragers, elektronische bestanden of software, enzovoorts verstrekt, garandeert zij dat de informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.

Artikel 11: Overmacht

11.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk indien sprake is van overmacht. Onder overmacht wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan naast hetgeen daaromtrent in de wet- en regelgeving en de jurisprudentie wordt begrepen, terroristische aanslagen en/of oorlogssituaties. Onder overmacht wordt mede verstaan de situatie waarin Opdrachtnemer of een door haar ingeschakelde derde redelijkerwijs niet in staat geacht kan worden de Dienst uit te voeren, bijvoorbeeld wegens ziekte. Voorts zal onder overmacht worden verstaan de situatie waarin Opdrachtnemer zich geconfronteerd ziet met annulering, niet-tijdige nakoming of andersoortige tekortkomingen in de nakoming van een ten behoeve van de Dienst ingeschakelde derde of leverancier met betrekking tot de door of krachtens die derde te leveren zaken of diensten.

11.2 Opdrachtnemer zal Opdrachtgever zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen van een overmachtssituatie, waarna in onderling overleg het vervolg van de uitvoering van de Dienst zal worden bepaald.

11.3 Indien de overmachtssituatie die nakoming door Opdrachtnemer verhindert langer dan drie maanden aanhoudt, dan wel indien zulks redelijkerwijs valt te verwachten, is Opdrachtnemer gerechtigd de Overeenkomst tussentijds te beëindigen. De eventuele schade voortvloeiende uit deze tussentijdse beëindiging komt in dat geval niet voor vergoeding door Opdrachtnemer in aanmerking.

11.4 Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk haar verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te voldoen als ware het een afzonderlijke Overeenkomst.

Artikel 12: Strafbare feiten

Indien Opdrachtnemer een strafbaar feit ontdekt, dan rapporteert zij dat aan Opdrachtgever. Opdrachtgever is bevoegd tot het doen van aangifte van dit strafbare feit. Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om zelf aangifte te doen indien het nalaten daarvan mogelijk kan leiden tot schade voor Opdrachtnemer of indien Opdrachtnemer door het nalaten van aangifte mogelijk zelf een strafbaar feit pleegt. Aangifte door Opdrachtnemer geschiedt onder verantwoordelijkheid van Opdrachtgever. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gehouden voor schade van derden of Opdrachtgever ten gevolge van de aangifte. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aansprakelijkheid hieromtrent.

Artikel 13: Klachten

13.1 Opdrachtnemer dient een klacht van Opdrachtgever binnen acht (8) dagen na ontdekking van een gebrek ten aanzien van de Dienstverlening, dan wel nadat deze gebreken redelijkerwijs door Opdrachtgever geconstateerd hadden kunnen worden, schriftelijk en gespecificeerd te ontvangen, zulks op straffe van verval van het recht zijdens Opdrachtgever om zich op dit gebrek te beroepen.

13.2 Indien Opdrachtnemer de klacht gegrond acht zal zij het gebrek herstellen. Als herstel niet mogelijk is zal Opdrachtnemer in overleg met Opdrachtgever tot een adequate oplossing proberen te komen.

13.3 Opdrachtgever verleent alle medewerking aan Opdrachtnemer tot afwikkeling van de klacht.

13.4 Eventuele op ingediende klachten gebaseerde rechtsvorderingen en verweren dienen – op straffe van verval van dit recht – door Opdrachtgever binnen één jaar na de, overeenkomstig dit artikel voorgeschreven wijze van, melding van de betreffende klacht jegens Opdrachtnemer te worden ingesteld.

Artikel 14: Wijzigingen

Het is Opdrachtnemer toegestaan om de bepalingen in de Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst eenzijdig te wijzigen, waarna de gewijzigde Algemene Voorwaarden dan wel Overeenkomst van toepassing zijn op de gehele rechtsverhouding tussen Partijen.

Artikel 15: Toepasselijk recht

15.1 Op de rechtsverhouding tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

15.2 Alle geschillen tussen Partijen, voortvloeiende uit of verband houdende met de gesloten Overeenkomst of de Algemene Voorwaarden zullen, in eerste instantie worden beslecht door de rechtbank Overijssel locatie Almelo, tenzij bepalingen van dwingend recht anders voorschrijven.

15.3 Het feit dat een Overeenkomst of ander document door of namens Opdrachtnemer is opgesteld betekent niet dat eventuele onduidelijkheden in dat kader in het nadeel van Opdrachtnemer dienen te worden uitgelegd. De contra proferentem-regel is uitdrukkelijk niet van toepassing.